שאלתם? אנחנו עונים

איך כותבים ספר ילדים?

איך כותבים ספר ילדים?

החלטתם שאתם רוצים לכתוב ספר ילדים בעצמכם?

מלאכת הכתיבה אמנם נראית פשוטה, שהרי ספרים לפעוטות לרוב מתאפיינים במלל קצר ובאיורים מרובים, אולם מדובר בעולם ומלואו של חוקים, תבניות וטכניקות.

דף ריק - איך מתחילים?

זהו המכנה המשותף בין כל הסופרים.

זה יכול להיות ספר ילדים, וזהו יכול להיות ספר מתח לקהלים בוגרים; כל העולם שאנו יוצקים אל תוך הדף מתחיל קודם כל אצלנו ראש, ועובר אט אט אל הנייר.

ישנם מספר היבטים חשובים בכל ספר וספר, וכאן נתרכז במספר מוטיבים קלאסיים אותם חשוב לשלב כשאנו ניגשים לכתיבתם של ספרי ילדים.

עלילה

זהו בעצם השלד שעליו אנחנו מלבישים את כל הפרטים הקטנים. זהו הבסיס האיתן שמחזיק את כל הסיפור ומעניק לו אווירה משלו, נופח משלו, חיים ועולם שלם של חוקים, אנשים, דמויות והתפתחויות מעניינות.

בין שמדובר בספר לקהלים בוגרים ובין שמדובר בספרים לילדים, ספר ללא עלילה או כזו שיש בה חורים שונים, נידון פעמים רבות להיקרא פעם או פעמיים, אך מבלי להשפיע באמת על האדם המאזין לו או שקורא אותו.

עלילה מאפשרת לנו להבין את הרעיון הכללי של כיצד הסיפור יתחיל, היכן יגיע רגע השיא בו הגיבור או הגיבורה לומדים דבר מה או מתמודדים עם נושא מסוים, ולאחר מכן כיצד מגיע הפתרון.

דמויות

אחרי שיצרנו עלילה, אפשר להתחיל ולהעמיק את האופי והתכונות של כל דמות ודמות.

חשוב נורא לאפיין את הדמויות, לדייק אותן ולוודא שכל אחת ואחת מייצגת דבר מה בסיפור. אולי הגיבור מפוזר ולא שם לב לדברים מסוימים? או אולי הוא שובב עד שהוא יפגוש בדבר מה שיקנה לו ערך מוסף לחיים?

בספרי ילדים רבים יש דמויות טובות ורעות, ההתמודדות ביניהן והפעולות המתרחשות ביניהן, צריך להוביל למסקנות ולפתרונות.

איורים

בעיקר בספרי ילדים, מוטב ללוות את כל הסיפור בשפע של איורים גרפיים וצבעוניים.

ילדים ובעיקר פעוטות, אינם מתמקדים או מבינים את כל הסיפור, אך הם בהחלט קשובים אלינו ומביטים היטב בציורים, חוקרים אותם.

הוצאתם לאור של ספרי ילדים תמיד מלווה לא רק במלאכת עריכת התוכן, אלא גם במלאכת מחשבת של איורים גרפיים שונים המספרים את הסיפור, ומעניקים לעולם הכתוב נופח נוסף.

אין מדובר באיורים פשטניים, ומומלץ שהם יהיו מלווים בצבעים עזים בצורות שונות, כאלו שיאפשרו לקטנטנים לחקור את העולם המסופר.

איך ניגשים אל המלאכה?

אם ברצונכם לכתוב סיפור ילדים משל עצמכם, כזה שיותיר מורשת אצל הילדים או שיאפשר לכם להעניק להם מסרים שונים, מומלץ לפנות לליתם הוצאה לאור.

ליתם הינו בית הוצאה לאור שנוסד ומנוהל ע”י ענת אומנסקי, ובו ניתן למצוא סדנאות כתיבה לילדים, וכן לקבל ליווי מקיף לסופרים.

לפרטים נוספים, חפשו ליתם הוצאה לאור או התקשרו: 09-8989198.

דוא”ל: litom@litom.org 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שחבל להחמיץ