שאלתם? אנחנו עונים

כיצד ניתן להפחית סטרס בדרכים טבעיות?

כיצד ניתן להפחית סטרס בדרכים טבעיות?

ריבוי המשימות, המטלות, תקציב הזמן שהולך ואוזל והסביבה התחרותית בה אנו גדלים ומתחנכים לאורך שנים; כל אלו גיבשו את אחת מן המגיפות הקשות והחמורות ביותר של המאה ה-21 – הסטרס.

מתח נפשי לכשעצמו, הוא איננו דבר רע. הוא מדרבן אותנו לבצע משימות, הוא מה שהגן על האדם הקדמון בעת שהתמודד עם טורפים מאיימים או כאשר צד אחר מזון.

אולם הבעיה מתחילה כאשר מוחנו מפרש את המשימות, המטלות וההישגיות של ימינו, כ’איום על החיים’. הלחץ המתמשך איננו בעל אפקטיביות רבה, ולמעשה הוא אף מזיק לבריאותנו דבר אשר עלול להתהוות בפעילות ירודה של המערכת החיסונית, במחלות לב וכלי דם, כאבי ראש וגב תכופים ועוד.

אז נכון, איננו תמיד יכולים לשלוט באופן שבו אנו מגיבים לדברים שונים המתרחשים סביבנו, אולם ישנן דרכים טבעיות ופרקטיקות שונות בהן נוכל להשתמש כדי לנהל את הסטרס, להפחית את חומרתו ולהשיב את המושכות חזרה לידינו.

כאן ריכזנו עבורכם מספר שיטות שכדאי לכם להתנסות בהן.

מדיטציה

מדיטציה הינה פרקטיקה הלקוחה מן המזרח הרחוק. קצרה היריעה מלהסבירה לעומקה, אולם העולם המערבי לקח חלק מן הערכים שלה, ויצר טכניקת מדיטציה הנקראת מיינדפולנס.

אם נחשוב על כך, אנו כמעט תמיד שקועים במחשבות על מה שהיה או מה שיהיה. כמעט ואיננו נוכחים בהווה. שמים לב לרגע.

כאשר אנחנו מטיילים ביעד חדש ומפתיע, הרי שההנאה שלנו נובעת בין היתר מן הריכוז העמוק בכאן ועכשיו. בדיוק על כך שוקדת מדיטציית המיינדפולנס.

ניתן ללמוד אותה ולבצעה באופן עצמאי לחלוטין, וכן יש מגוון סדנאות המציאות לימודי מדיטציה.

הקדישו לכך ולו 5 דקות מיומכם. שבו בכיסא נוח בחדר שקט, עצמו את עיניכם והחלו לשאוף אוויר ולנשוף. נסו להתרכז בתחושה של האוויר שנכנס אל חלל הפה ואל האף, כיצד הוא נכנס קר וכיצד הוא חם בעת הנשיפה. נסו להתרכז בתחושה של בית החזה שעולה עם השאיפה ויורד עם הנשיפה.

מה שמתרחש כאן למעשה הוא שבאופן מלאכותי אתם ‘מכריחים’ את המוח להתרכז בהווה. אתם מתרכזים בעוגנים פיזיים שונים המאפשרים לכם לנטרל את כל מחשבות הרקע ולהיות נוכחים בכאן ועכשיו.

מחקרים רבים נערכו אודות התחום ומצביעים על אפקטיביות מרשימה למדי, המפחיתה סטרס וחרדה.

פעילות גופנית

אין זה סוד כי פעילות גופנית יכולה לסייע רבות בהפחתת רמות הסטרס ובשיפור ההתמודדות עם חרדות.

די בפעילות גופנית מתונה, ולו הליכה קלה למשך 20 דקות, כדי לעודד את הפרשתם של מוליכים עצביים במוח המשרים תחושת אופוריה, רוגע ושלווה. רק לשם הדוגמה, ישנו מושג ידוע בקרב אצנים הנקרא Runner’s High במשמעות של מעין ‘התמסטלות’ של אצנים לאחר ריצה במאמץ גבוה.

בעבר היה נהוג להמליץ על ספורט אירובי ולראות בו כאפקטיבי ביותר, אולם מחקרים עדכניים מצביעים על כך שכל פעילות גופנית, אירובית (ריצה) או אנאירובית (דוגמת משקולות), יכולה לסייע רבות בהתמודדות עם הסטרס.

נוסף על התהליכים הפיזיולוגיים המשפיעים על הנפש, הרי שלספורט והשפעתו על מבנה הגוף, ישנה השפעה על הביטחון העצמי, דבר המקרין חזרה גם על התמודדות עם אתגרים שונים, לרבות אתגרים יומיומיים.

טיפולי רפואה משלימה

טיפולי רפואה משלימה יכולים לסייע רבות בהפחתת מתחים וסטרס.

צמחי מרפא ותפריט תזונתי מאוזן ומוקפד, יכולים לאזן את הנפש ולעודד את הפרשתם של חומרים שונים במוח המשרים תחושת רוגע ונחת. פגישה עם נטורופת מוסמך יכולה לסייע רבות בהתאמת תפריט תזונתי התואם במיוחד לגופו או גופה של המטופל/ת.

טיפול נוסף הינו שטיפה אנרגטית; טיפול המשלב בתוכו הילינג להזרמת אנרגיה לגוף דרך המטפל למען השבת האיזון הפנימי ויצירת זרימה אנרגטית חופשיה לכל אורכו של הגוף. מדובר בטיפול שאמנם ראשיתו מתחילה אצל מטפל, אולם ישנן קליניקות דוגמת הקליניקה של צח יצחקי מטפל גוף ונפש, ובה מקבלים המטופלים גם הדרכה מסודרת לביצוע שטיפה אנרגטית עצמית. 

פרקטיקה זו ידועה כמסייעת רבות בשחרור מפחדים וחסמים ובעלת תרומה משמעותית להתמודדות עם סטרס וחרדה.

לסיכום

סטרס אמנם תורם לנו רבות בהגשמת יעדים שונים בחיים ובכיבושן של פסגות חדשות; אולם בו-זמנית, עלינו לדעת כיצד לנהל אותו, ושחלילה לא הוא יהיה זה שינהל אותנו.

את הטיפים שלהלן, מומלץ לאמץ בחום. אינכם מוכרחים להתחיל כל בבת אחת, או להפוך גם אותם למשימה. נסו אט אט לסגל לעצמכם אורח חיים המיטיב עמכם. די בצעדים מדודים כדי לשנות לחלוטין את איכות החיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שחבל להחמיץ