שאלתם? אנחנו עונים

האם אני צריכ/ה הדרכה הורית?

האם אני צריכ/ה הדרכה הורית?

הורים רבים רואים בהדרכות הוריות כמעין ‘הודאה בכישלון’. הכרה בכך שהם ‘כשלו’ בתפקיד ההורות, ועתה עליהם לקבל הכוונות ועצות מאדם חיצוני. האמנם?

המציאות מלמדת כי הורים מגיעים להדרכות הוריות ממגוון רחב של סיבות; נכון, ישנם ההורים שיגיעו לאחר שנואשו מאינספור ההתמודדויות אל מול האתגרים שילדם או ילדתם מציבים בפניהם. אולם לצד זאת ישנם גם הורים המגיעים מתוך הרצון לשפר ולשדרג את ההווי הקיים שבבית, או מתוך נסיבות מסוימות שהם אינם בטוחים כיצד עליהם לנהוג.

אם אינכם בטוחים אם זוהי העת לפנות להדרכה הורית, דעו כי אין מדובר בתשובות כן ולא שרירותיות, כי אם בתחושה הפנימית שלכם. כאן נוכל לסייע לכם לגבש את הדעה לכאן או לשם.

התחושה שכל הניסיונות הקודמים לשנות עלו בתוהו

אין הורה שלא מוצא את עצמו מתמודד אל מול אתגרים שונים מצד ילדיו.

ילדים מטבעם רוצים לחקור את הגבולות, מגלים את עצמאותם ועומדים על שלהם. זה טבעי, זה הגיוני וזהו חלק בלתי נפרד מהתפתחותם.

לצד זאת, עלינו לזכור שכהורים זהו תפקידנו להציג להם את הגבולות, להנחות אותם בדרך ולדעת מתי להגיד לא, מתי להגיד כן, מתי להתפשר ומתי לא.

הורים שחשים שכל ניסיונותיהם להתמודד עם האתגר שילדיהם מציבים בפניהם אינם מביאים לכל שינוי, יוכלו למצוא עזר רב בהדרכות הורים שבמסגרתן יוכלו להתוודע לעיקרון המוביל והחשוב ביותר בהדרכה: השינוי מתחיל קודם כל אצל ההורים.

ברגע שבו נשנה את תגובתנו, כך כמעין אפקט דומינו, ילדינו ישנו את תגובתם. כך אט-אט, ניתן להוביל את הדרך אל עבר שינוי משמעותי ביחסי ההורים-ילדים ובהווי הכללי של התא המשפחתי.

תחושה שהיחסים עם הילדים משפיעים על היחסים בין ההורים

אין מה לעשות, בסופו של יום מערכת היחסים שלנו תושפע מגורמים סביבתיים שונים, וכל שכן כאשר מדובר בילדים.

הקושי שבהתמודדות אל מול אתגרים שונים עם ילדינו, וודאי שיחלחלו גם אל ההורים ממגוון רחב של סיבות: תסכול של אחד ההורים או אף של שני ההורים הפורקים את זעמם האחד על השני, ועד לחוסר הסכמה בין ההורים באשר לקווים האדומים בחינוך ילדיהם, בערכים אותם הם מעוניינים להנחיל וכיוצא בכך.

כל אלו ישפיעו על מערכת היחסים, ולעתים אף יציבו אותה בפני איום ממשי.

הדרכה הורית תוכל לסייע להורים להשיב את תחושת השליטה לידיהם, להפחית את התסכול ולתרום רבות לשיפור (ואף הצלת) מערכת היחסים.

היבטים חברתיים והתנהגותיים

לא בהכרח שהורים יגיעו להדרכה הורית כיוון שהם אינם יודעים להתמודד עם התנהגות ילדיהם. לעתים, הורים יגיעו להדרכות מסוג זה כיוון שילדיהם מתמודדים עם אתגרים, זאת בעוד שההורים ניצבים חסרי אונים ואינם יודעים כיצד לסייע ליקרים להם מכול.

אתגרים חברתיים בגן או בבית הספר, קושי להגיע להישגים בלימודים, התנהגות אלימה, סוגיות הנוגעות לשינה (כגון ילד שנוהג לישון במיטת הוריו) ואפילו חוסר נכונות להפסיד בכבוד במשחקים.

גם בהיבטים אלו, הדרכה הורית יכולה להעניק כלים להורים, כלים שיסייעו להם לעזור לילדיהם לצלוח באתגרים קשים.

אירועים ונסיבות המשפיעים על ההורים והילדים

מעבר דירה וקשיי הסתגלות, ועד לגירושין המביאים עמם אתגרים קשים מנשוא הן עבור ההורים והן עבור הילדים.

בהדרכות מסוגים אלו, ההורים יכולים לקבל כלים משמעותיים בנושאים מהותיים כגון הצגת בן או בת הזוג החדשים בפני הילדים ועד לסיוע לילדים בהתמודדות עם המעבר והשינוי.

מעברים ושינויים יכולים לנבוע ממעבר דירה, אך גם מן המעבר מגן החובה לבית הספר היסודי.

ולסיום, גם כאשר אתם מעוניינים ולו לשדרג את כישורי ההורות שלכם, את הבנתכם לגבי עולמם של ילדיכם או להעשיר את ידיעתכם, די בכך על-מנת שהדרכת הורים תביא עמה שפע של ערך מוסף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שחבל להחמיץ